Vanliga frågor

hyresavin ser annorlunda ut – ska jag betala?

Svar: Det stämmer att din hyresavi som förfaller vid årsskiftet (19/20) ser annorlunda ut. Vi har bytt faktureringsprogram så utseendet har ändrats en del. Mer information kring detta kommer ut i brevlådorna efter årsskiftet. Notera även att BG-numret på de nya fakturorna är nytt (556-5668).

Jag vill betala min hyra men har inte OCR-nummer tillgängligt – hur gör jag?

Svar: Vi har ett BG-nummer som inte är OCR-kopplat (556-5668), detta kan du använda dig av. Ange ditt namn och lägenhetsnummer som meddelande så kan vi matcha inbetalningen mot din avi.

Hur säger jag upp mitt hyreskontrakt?

Svar: Längst ner på baksidan av ditt hyreskontakt kan du skriva under din uppsägning. Kontraktet eller kopia på detta skickas till vår postadress som du hittar här. Du kommer sedan få en bekräftelse på att vi mottagit din uppsägning.

Hur lång är uppsägningstiden? 

Svar: Uppsägningstiden för alla våra lägenheter är tre månader. Det betyder att om du säger upp ditt hyreskontrakt någon gång under maj månad så löper kontraktet under hela juni, juli och augusti. Var observant när månadsskifte närmar sig så du inte behöver betala för ännu en månad. Kuvertet med din uppsägning ska vara poststämplat senast den sista i månaden för att räknas som giltig innevarande månad.

Hur ser utflyttningsförfarandet ut?

Svar: I samband med att du får bekräftelse på din uppsägning skickar vi dig våra utflyttningrutiner. Vi rekommenderar dig att i god tid påbörja flyttstädningen som är mer omfattande än vissa först kanske tror. Läs gärna våra städtips innan du börjar. Planerar du att anlita en städfirma kan det vara bra för dig att överlämna vår checklista över punkter vi kontrollerar.

När du känner dig klar med städningen kan du boka en förkontroll hos oss, då vi kommer och kontrollerar lägenheten och ser om städningen är godkänd. Först när förkontrollen är godkänd kan utbesiktning bli aktuell. Förkontrollen kan tidigast bokas två veckor före utflytt och senast en dag före utflytt.

När du flyttar ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket (https://skatteverket.se/flytta) så att du får rätt folkbokföringsadress. Gör din anmälan i förväg eller senast en vecka efter flytten. Skatteverket sprider din nya adress till samtliga myndigheter och även till många företag. Vill du ha eftersändning av din post får du beställa det hos Svensk adressändring (https://adressandring.se).

Du som bor i en lägenhet ska vara folkbokförd på lägenheten. Lägenhetsnumret är en del av din adress och består av fyra siffror som visar på vilken våning och var på våningen lägenheten finns. Du kan hitta ditt lägenhetsnummer i ditt kontrakt eller på din ytterdörr.